FOTO'S egypte klik hier

 

Dag 581 – 30 april 2014 – Wadi Halfa (SUD) naar Aswan (EGY) – 0 km

Vannacht waaide het behoorlijk dus iedereen werd regelmatig wakker. Verder koelde het wel lekker af dus ik kon lekker in mijn slaapzak kruipen wat meteen ook minder windoverlast betekende. Na zonsopkomst nog een paar keer omgedraaid en daarna alle spullen weer ingepakt en naar het restaurant gedeelte gelopen. Hier eerst een paar bakjes thee gedronken en vervolgens ontbijt besteld. Het ontbijt viel wat tegen maar het vult in ieder geval. De assistent van de kapitein zei dat over een half uur de stempels in het paspoort zouden worden gezet maar dit was pas een uur of twee later. In de tussentijd met de twee backpackers uit Centraal Amerika aan tafel gezeten. Rond elf uur kwamen we aan in Aswan maar de boot werd met een anker vast gelegd op het meer. Iedereen moest uit het restaurant gedeelte voor de schoonmaak en even later kwam hier de douane zitten. De douane was met een speedbootje naar de veerboot komen varen. Ben en ik stonden vooraan bij de deur en ineens werd gezegd, in het Arabisch, dat we naar binnen konden voor de stempel. We hadden dus geen flauw idee wat er werd gezegd en voor we het wisten waren er al vijf man voorgekropen wat totaal geen nut heeft hier. We kregen de stempel van Egypte in ons paspoort gezet en vervolgens zijn we naar het dek gelopen. We moeten wachten totdat iedereen een stempel en / of visa heeft gekregen voordat de boot pas aangelegd wordt in de haven. Dit heeft zeker anderhalf uur geduurd. Eenmaal aan wal wees de kapitein Kamal al aan maar we bleven rustig op het dek staan totdat de meeste mensen van de boot af waren. Er waren kinderen die door de ramen naar buiten kropen, koffers werden met een touw van het bovenste dek naar onder gebracht en iedereen stond te duwen en te trekken. Toen Kamal zei dat het rustig was zijn we naar onder gelopen. Hij heeft ons langs alle checkpoints en security-punten geloodst. We konden overal zo doorlopen omdat we bij Kamal hoorde en binnen enkele minuten stonden we al buiten terwijl de rest nog lang in een rij stonden te wachten. Kamal heeft al wat papierwerk in een dossier gedaan en vervolgens zijn we met zijn dertigjarige Peugeot 405 naar Aswan gereden. Hij heeft ons netjes af gezet bij Hotel Keylani waar we heen wouden en kregen nog wat korting daar. Kamal zou ons bellen als de motors Wadi Halfa verlaten en dat is pas op zijn vroegst zondag. Na vele maanden zijn we weer eens bij de McDonalds gaan eten die op vijf minuten lopen ligt van het hotel. Ik kan je zeggen dat de burger vies tegen viel maar de milkshake ging er wel goed in. Op de terugweg nog een postkaart op de bus gedaan en vervolgens lekker niks gedaan op de koele, schone hotelkamer. Gedurende de avond nog naar een restaurant gelopen, Ben had geen honger, en ik moest over de markt lopen. Het zag er erg gezellig uit en deed mij denken aan de markt in Turkije en Iran. In het restaurant kebab en kofta besteld en toen ik wou betalen raakte ik even aan de praat met het personeel. Ze vonden het zo geweldig dat ik daar was dat ik weer moest gaan zitten en ze kwamen mij een gratis toetje brengen wat ik natuurlijk niet afsla.

 

Dag 582 – 1 mei 2014 – Aswan (EGY) – 0 km

Vandaag een rustdag. Reisverslagen bijgewerkt en wat dingen uitgezocht op internet. Gedurende de avond weer naar het restaurant gelopen maar ik moest toch even stoppen toen ik een kameel achterin een jeep, vastgebonden met wat touwen, zag zitten. Aan het geluid te horen was de kameel er niet heel blij mee! Gedurende de middag nog een tour naar de Abu Simbel tempel geboekt. Deze tempel hebben we al vanaf de veerboot gezien in het donker maar het schijnt de moeite waard te zijn om deze ook te gaan bezoeken. Morgenvroeg moeten we erg vroeg op.

 

Dag 583 – 2 mei 2014 – Aswan (EGY) – 560 km

Om iets voor drie uur ging de wekker en om kwart op drie zaten we al in de lobby van het hotel te wachten. Even later kwam de chauffeur van de minibus binnen en konden we vertrekken. We waren de laatste die werden opgehaald maar de beste plekken (met beenruimte) waren gelukkig nog vrij. We zijn eerst naar een checkpoint gereden en daar moesten we wachten op andere tourbussen en minibussen. Vervolgens zijn we in konvooi naar Aby Simbel gereden wat 280 kilometer rijden is. In de minibus ons karig ontbijtdoosje leeg gegeten, muziek geluisterd en wat op internet gezeten. De weg was saai en er viel niks te zien buiten. In Abu Simbel werden we op de parkeerplaats gedropt en we moesten om kwart voor tien weer terug zijn. We hebben dus 2,5 uur om de tempel te bekijken die langs het meer / rivier ligt. De ingang is erg mooi van de tempel die in de jaren zestig is verplaatst. Ze hebben namelijk een dam gebouwd waardoor het water omhoog is gekomen. Als ze de tempel niet hadden verplaatst dan had deze onder water gestaan. Er zijn overigens vele tempels die nu onder water staan maar alleen de belangrijkste zijn gered. Langs de ingang van de tempel staan vier gigantisch grote beelden waarvan bij eentje het hoofd ontbreekt. Na wat foto’s gemaakt te hebben zijn we naar binnen gelopen om de hitte van de zon ook te ontwijken. Je mocht geen foto’s maken in de tempel volgens het bordje bij de ingang. De tempel binnen zit er best nep uit, het ziet eruit alsof de tempel vorig jaar af was aangezien alles zo schoon is en de kleuren nog best fel zijn. Met de Gopro een filmpje gemaakt maar bij de tweede hadden ze het in de gaten. Een beveiliger kwam naar mij toe en hij was alles behalve blij. En wees naar mijn broekzak waar de Gopro camera in zat en ik moest de camera eruit halen. Ik maakte het vak eronder leeg waar mijn portemonnee en paspoort in zat maar hij trapte er niet in. Hij werd feller en was ervan overtuigt dat ik een foto gemaakt had. Ik moest mee komen naar buiten maar ik heb nog eerst de rest van de tempel bekeken. Terwijl hij maar bleef roepen dat ik de camera moest laten zien. Hij ging de politie erbij halen zei hij. Ik nogmaals gezegd dat ik geen foto heb gemaakt (wel een video) en naar de uitgang gelopen. Er kwam al een tweede beveiliger aan en hem de camera laten zien. Ik zei dat het een gps systeem was en hij geloofde het. Ik kon weer mooi terug naar binnen en ik heb er niks meer over gehoord. Vervolgens zijn we met twee andere toeristen naar de naastgelegen tempel gelopen die minder mooi was. Na een uur hadden we alles gezien en zijn we op het terras in de schaduw gaan zitten om wat te eten en te drinken. Hier kwamen vier Duitsers bij ons aan tafel zitten waarvan er een ook een motorongeluk had gehad. Dertien gebroken botten (ook uitwendig) had hij er aan over gehouden. Met een racemotor met 170 kmpu uit de bocht gevlogen. Hij reed nu geen 300 kmpu meer maar nog maar maximaal 250 kmpu, goed bezig. Om tien uur vertrokken we weer naar Aswan en in de minibus was het nu behoorlijk warm. De airco trok het niet dus een beetje liggen knikkenbollen en weer wat muziek geluisterd. Na de middag waren we weer in de stad en daar eerst wat gaan eten. Vervolgens heb ik nog een spijkerbroek gekocht die ik op de motor kan aantrekken. Geeft tenminste een beetje berscherming (mijn motorbroek is helemaal kapot en als ik die aantrek heb ik knalrode plekken op mijn bovenbenen en op mijn achterste). Mijn outdoorbroek is op de veerboot gesneuveld dus ik had enkel nog een korte broek. Op de kamer een serie gekeken maar na tien minuten viel ik al in slaap. Een uur of vier geslapen en gedurende de avond een broodje shoarma gaan halen op de markt. Rond twaalf uur ben ik vervolgens weer gaan slapen.

 

Dag 584 – 3 mei 2014 – Aswan (EGY) – 0 km

Vanochtend rustig uitgeslapen en vervolgens een ontbijtje in de lobby gegeten. We zijn met een taxi naar de vertrekplaats van de boot gereden. We willen de Philae tempel gaan bekijken (die ook is verplaatst) en daarvoor moet je naar een eiland op het meer. De boottocht duurde vijf minuten en bij de tempel kwamen we weer dezelfde toeristen als gisteren tegen. Met hun nog even gepraat en vervolgens de tempel bekeken die ik mooier vond dan die van gisteren. De beveiligers wouden een foto maken van ons en daarmee wouden ze natuurlijk een extra centje verdienen wat niet is gelukt. We hebben een half uur rondgekeken en zijn weer terug gelopen naar de boot. Eenmaal in de taxi zijn we nog langs de onvoltooide obelisk gereden wat niet echt de moeite waard is om te gaan bekijken. We hebben ons laten afzetten bij de vertrekplaats voor de botanische tuinen. Een kapitein was ons al dagen aan het vragen of we met hem mee gingen op de boot. Echter er was nog een kapitein die dacht dat hij ons eerst had afgesproken. Wat volgde waren twee kapiteins die maar bleven bekvechten over wie ons naar de overkant mocht brengen. Uiteindelijk zijn we maar niet mee gegaan maar ze bleven lekker door bekvechten in het Arabisch. Stelletje kleuters wat het zijn. Na wat gegeten te hebben ben ik nog naar een telefoonwinkel gelopen want mijn oordopjes waren weer kapot. In Nairobi had ik nog nieuwe gekochten bij Samsung maar dit bleek Chinese rotzooi te zijn.  Verder Kamal gebeld over de motoren maar hij zei dat de veerboot van de motor nog niet vertrokken was en misschien pas morgen vertrekt vanuit Wadi Halfa. Dat zijn dus weer (minimaal) twee extra wachtdagen hier in Aswan. De boot had een dag naar de passagiersferry al moeten vertrekken!

 

Dag 585 – 4 mei 2014 – Aswan (EGY) – 0 km

Vandaag weer eens weinig gedaan. Beetje op gechat met andere en wat films en series gekeken. De stroom viel een keer of vijf uit vandaag en tijdens het avondeten in het Philae hotel zat ik ook in het pikkedonker te kijken. Kamal belde nog gedurende de avond dat de boot in Wadi Halfa is vertrokken met de motors erop. Dinsdagavond komt hij even langs hier in het hotel om het te bespreken en woensdagochtend komt de boot hier aan. Kunnen we donderdag weer op pad. Verder even gekeken voor mogelijke ferries naar Europa maar het aanbod is zeer beperkt.

 

Dag 586 – 5 mei 2014 – Aswan (EGY) – 0 km

Vandaag telefoon van BMW in Cairo gehad dat ze een achterband voor mij hebben gevonden (Metzeler band). Goed merk voor een acceptabele prijs dus dan kan ik weer vele veilige kilometers maken! Gedurende de avond nog een goede film gezien ‘Lone survivor’ met Mark Wahlberg. Weer weinig gedaan vandaag.

 

Dag 587 – 6 mei 2014 – Aswan (EGY) – 0 km 

Gedurende de ochtend rustig aangedaan. Hierna naar een kliniek geweest om mijn oren even na te laten kijken maar ik kreeg meteen een uitgebreide checkup. Hij kon zien dat ik allergisch was voor stof, honden, katten of iets dergelijks. Verder de sinus dicht zitten dus ik kreeg naast neusspray voor de verandering weer eens een antibioticakuur mee. Eind van de ochtend was ik weer terug en even op de kamer gezeten waarna ik ben gaan eten in een restaurant. Bij de meeste was niks te bestellen aangezien de elektriciteit er weer eens uit ligt. Na de lunch met de publieke ferry de rivier overgestoken naar Elephantine Island waar je de ‘’Nubian Village’’ kunt bekijken wat meer weg heeft van een vuilnisbelt. De ferry werd overigens bestuurd door iemand die geestelijk gehandicapt was. Echt een downer die de hele tijd op zijn plastic fluitje aan het blazen was. Hij deed zijn werk overigens uitstekend want de boot kwam perfect uit bij de uitstapplaats. We zijn via een sluiproute achter het Mövenpick hotel uitgekomen die niet te missen is in Aswan. Met de lift zijn we naar de 13e verdieping gegaan waar je echt een schitterend uitzicht hebt over Aswan, de rivier en de eilandjes. Hier een kopje thee gedronken en vervolgens weer in een boot gestapt naar ‘’Kitchen Island’’. Hier door de Botanische tuinen gelopen waar heel veel verschillende soorten bomen te zien zijn uit diverse landen. Bij de uitgang stond de kapitein met zijn boot weer op ons te wachten en met een omweg heeft hij ons weer terug naar het centrum gebracht. In het centrum nog even gestopt om wat drinken te kopen. Het winkeltje heeft de naam ‘’Hitler spices’’ dus hier maar even een foto van maken want dat is natuurlijk wel humor. Verder de reisverslagen weer bijgewerkt, een serie gekeken en gedurende de avond is Kamal (fixer) nog langs gekomen. Je kunt overigens goed merken dat er weinig toeristen zijn in Egypte. Aantal maanden geleden zijn nog Nederlanders en Belgen geëvacueerd hier vanwege de revolutie. Er liggen heel veel boten (met hotelkamers) leeg, de boten die mensen rond moeten vervoeren op de Nijl liggen ook bijna allemaal leeg. Iedereen wil wel wat van je om maar wat geld te verdienen wat best irritant is. Maar dit komt ook zeker door de Egyptische cultuur hier. Hotels in het centrum zijn volgens mij voor 95% leeg. Restaurants zijn ook erg leeg gedurende de avond dus de bevolking die afhankelijk is van het toerisme zal het niet breed hebben sinds drie jaar nu (start revolutie).

 

Dag 588 – 7 mei 2014 – Aswan (EGY) – 18 km

Om half negen was Kamal bij het hotel en we zijn bij hem in de auto gestapt. Er zat ook een Zuid Afrikaan in de auto die al voor de tiende keer in Egypte was. Hij doet tours vanuit Zuid Afrika naar Egypte of zelfs verder noorderlijk. Kamal stopte bij de verkeerspolitie waar we een tijd hebben liggen wachten in een bloedhete auto (geen airco). Vervolgens zijn we doorgereden naar de haven wat ongeveer 18 kilometer rijden is. Hier eerst naar de ferry gelopen waar beide motoren nog op stonden. De motors eraf gereden en op de parkeerplaats neer gezet. Bij de douane moesten we nog een kopie van ons visum afgeven waarna we moesten wachten totdat de ambtenaar alle formulieren had ingevuld. Kamal kwam even later terug en moest geld hebben voor wat documenten. Vijf minuten later komt de Zuid Afrikaan binnen met de mededeling dat Kamal pas over twee uur terug is. Had die ook wel eens even kunnen vertellen. Met de Zuid Afrikaan twee uur op een bankje gezeten. Iets voor twee uur was Kamal er weer en hij had een Egyptische kentekenplaat bij voor ons beide, een rijbewijs in het Arabisch en de verzekeringspapieren. Het carnet nog even gecontroleerd en vervolgens op de motor gestapt en vertrokken. Bij de poort moesten we even wachten totdat ze Kamal hadden gebeld. Volgens mij hadden we toestemming nodig om het terrein te verlaten ofzo. In korte broek en slippers terug naar Aswan gereden en in het centrum de motor geparkeerd om eerst even wat te lunchen. Eenmaal terug bij het hotel de spullen weer allemaal netjes gesorteerd en geordend zodat we morgen niet zoveel werk hebben. Vervolgens op de kamer gaan liggen en een gigantische zandstorm gemist. Dit was zelfs op het nieuws in Nederland. Een muur van zand kwam op de stad af! Wij zijn iets voor zeven naar buiten gegaan want we hadden afgesproken om wat te gaan eten met de Zuid Afrikaan. Buiten zagen we al dat de motors helemaal onder het zand zaten en het regende ook nog een beetje. Langs de Nijl stonden we te wachten op de Zuid Afrikaan en het waaide nog flink. Af en toe kwam er ook wat zand voorbij waaien maar niks schokkend. We stonden onder een boom en toen aan de overkant een dikke tak omlaag kwam vallen hebben we toch maar besloten om binnen bij de McDonalds te wachten. Hier tien minuten gewacht en toen kwam hij aanzetten. Met hem zijn reisgenoot en vier andere motorrijders uit Zuid Afrika zijn we bij een Italiaans restaurant wat gaan eten. Een kom lasagna gehad die niet echt denderend was. De lasagna bestond voor de helft uit smakeloze kaas. Terug bij het hotel met een emmer water het meeste zand er even afgespoeld en nog een serie gekeken op de laptop. Morgen eindelijk weg uit Aswan nadat we weer eens een lange vertraging hebben gehad vanwege de ferry.

 

Dag 589 – 8 mei 2014 – Aswan (EGY) naar Luxor (EGY) – 245 km

Om negen uur waren we vertrokken en het was weer eens een probleem om een tankstation te vinden met benzine. We waren de stad al uit dus we moesten weer terug rijden. Na een paar keer vragen eentje gevonden en de benzine kost echt bijna niks hier (circa 20 eurocent per liter). De weg naar Luxor is op zich wel goed maar je rijd van dorp naar dorp waardoor je geen tempo kan maken. Ezels met wagen, voetgangers, langzame auto’s en veel klotedrempels. Halverwege even gestopt om wat te drinken en gelukkgi was het tweede stuk beter te rijden. Vlak voor Luxor de tank maar weer vol gegooid en naar Rezeiki Camp gereden wat tussen de Luxor- en Karnak tempel in ligt. Hier de spullen op de kamer gelegd, eten voor vanavond besteld en naar de Karnak tempel gereden. Hier met een gids rondgelopen en het is echt een mooie tempel om te zien. Echt een groot terrein waar ook een hal (inmiddels geen dak meer) die ondersteund werd door 134 pilaren. We hebben de gids ook gevraagd om mee te rijden naar de Luxor tempel drie kilometer verderop. Hij zei dat hij een oude vespa had en toen die aan kwam rijden moest ik toch even lachen. Hij viel nog net niet uit elkaar maar hij is toch aangekomen. De Luxor tempel nog even bekeken waar ook nog een moskee op is gebouwd. Hij wou ons morgen ook nog rondleiden maar dit toch maar niet gedaan vanwege de hoge prijs. Inmiddels is het vijf uur en zijn we terug naar Rezeiki Camp gereden. Hier nog even op de kamer gelegen waar we on acht uur naar buiten zijn gelopen voor het avondeten. Echt een lekker potje hadden ze klaar gemaakt met o.a. tomaat, veel uien, kofta, een gebakken ei er doorgeen en vast nog wel het een en ander. Gedurende de avond was de temperatuur overigens erg aangenaam. We hadden ook geluk hiermee want paar dagen eerder was het nog bloedheet.

 

Dag 590 – 9 mei 2014 – Luxor (EGY) – 71 km

Tijdens het ontbijt wat gps punten in de navigatie gezet en vervolgens zijn we de motor op gestapt om een dag bezienswaardigheden te gaan kijken. We moesten de brug over wat een flinke omweg is want de bezienswaardiheden liggen aan de overkant van de rivier. We zijn eerst naar de ‘Valley of the Kings’ gereden waar je graftombes van Koningen kunt bekijken. Bij aankomst zag ik de twee backpackers staan die we op de ferry van Sudan naar Egypte hadden ontmoet. Met hun even gepraat en toen doorgelopen en entreekaarten gekocht om drie tombes te bekijken en nog een aparte entreekaart voor de tombe van Tut Ankh Amun. Totaal 20 euro per persoon dus een duur grapje. We zijn eerst naar de graftombe van Ramses III gelopen. Hier binnen gekeken en het is erg mooi gemaakt als je bedenkt dat het duizenden jaren geleden is gemaakt. Vervolgens zijn we de tombe van Tut Ankh Amun ingelopen wat toch wel de mooiste is. In de tombe ligt nog een beeld waar de gemummificeerde Tut Ankh Amun in lag. De mummy zelf is ook te zien achter een glasplaat. De schedel en zijn voeten waren zichtbaar en de rest is afgedekt met een wit laken. Het was maar een klein mannetje en zijn schedel en voeten leken wel van een zwart gesteente. Vervolgens hebben we nog de tombe van Mernptah en Ramses IV bekeken die niet heel denderend waren. Er mogen geen foto’s gemaakt worden dus helaas geen beeldmateriaal. Binnenkort maar eens op internet zoeken of er een foto van te vinden is. We zijn vervolgens naar de Al-Deir Al-Bahari tempel gereden waar we alleen wat foto’s van buitenaf hebben gemaakt. Het personeel was er duidelijk niet mee eens maar we hebben ons er niks van aangetrokken. De eigenaar van de campsite had ons gisteren al verteld dat een van de tempels niet de moeite waard was om van binnen te bekijken. We dachten dat het deze was dus we zijn doorgereden naar de Habu tempel (ligt allemaal vlak bij elkaar). Hier eerst kip kebab gegeten en toen naar binnen gelopen. Wat rondgekeken en een medewerker opende wat poortjes waar je normaal niet in mocht. Vervolgens mochten we zelfs bovenop een kamer lopen. Emt een stenen trap konden we naar boven dus hier wat foto’s gemaakt. We hadden in een ander gedeelte een traplader zien staan voor restauratiewerkzaamheden. We vroegen hem of we daar naar boven mochten en dit was geen probleem. Via een aluminium ladder ben ik helemaal naar boven gegaan wat volgens mij wel 15-20 meter hoog was. De steigers waren erg gammel en er lagen maar een paar steigerplanken. Boven snel wat foto’s gemaakt en een video en vervolges een stukje omlaag gegaan. We stonden nu aan de bovenkant van de pilaren vlak onder het plafond. Er kwamen andere bezoekers aan dus we moesten even schuilen achter een pilaar van de medewerker zodat we niet gezien werden. Vervolgens seinde dat we omlaag konden komen en toen kwam net een beveiliger binnen lopen. De kerel kreeg hem volgens mij flink op de kloten en toen we hem later spraken gebaarde hij al dat hij goed was weg gekomen. We hebben hem twee dollar gegeven (hij wou uiteraard meer) en zijn weer vertrokken. Aangezien de vorige tempel toch de moeite waard was van binnen zijn we daar weer naar toe gelopen en die van binnen gekeken maar het was toch verspilde tijd. Het uitzicht was wel mooi. Op de terugweg even gestopt bij het benzinestation zodat we morgen direct kunnen vertrekken naar Hurghhade. Dit ligt op de weg naar Cairo langs de Rode Zee. Volgens de eigenaar van de campsite was het de moeite waard om hier een dagje te blijven en het ligt ongeveer op de helft dus dat komt goed uit. Gedurende de avond weer superlekker gegeten. Uiensoep, aardappelen in tomatensaus, aubergine met kofta en nog een potje mals vlees met uiensaus!

  

Dag 591 – 10 mei 2014 – Luxor (EGY) naar Hurghada (EGY) – 287 km

Om acht uur hadden we ontbijt besteld en pas vijf minuten hiervoor werden we wakker. We hebben niog eerst de motor bepakt en toen kwam het ontbijt pas aan. Croissantjes, bananen, brood, kaasjes, omelet, sapje en thee, een stuk beter als gisteren. Iets voor negen waren we weer onderweg en de eerste 60 kilometer ging weer van dorp naar dorp met al die misselijke drempels. Hierna de afslag gepakt naar Sagada wat aan de Rode Zee ligt. De weg loopt door de woestijn maar het is wel lekker doorrijden. Gedurende de dag hadden we diverse politie checkpoints waarbij we sommige konden doorrijden, sommige moesten we stoppen en bij sommige moesten we stoppen maar zijn we gewoon doorgereden. Vlak voor Sagada lag een een minibusje op de zij. Het ongeluk was net gebeurd en het was een behoorlijke ravage! Het hele dag was eraf gescheurd en de mensen lagen verspreid op het zand. We zijn gestopt om even te vragen of iemand pijnstillers wou hebben. Gelukkig zagen de slachtoffers er nog redelijk goed uit, zeker gezien hoe het busje eruit zag. Na nog een fles water te hebben gegeven zijn we weer door gereden (inmiddels waren er een man of vijftig). Ergens tussen Sagada en Hurghada zijn we nog wat gaan eten en heb ik het pinautomaat leeg getrokken. Het is weer een heel verschil met Aswan en Luxor hier. Heel veel resorts en luxe shopping malls. Het krioelt hier van de Russen, er zijn zelfs Russische winkels. Vlak voor het hotel nog even de tank vol laten gooien en daarna naar een vijfsterren resort gereden die ik gisteren had gevonden op internet voor 18 euro per persoon inclusief ontbijtbuffet. Als we dan toch een dagje aan de Rode Zee spenderen dan doen we het maar meteen goed.

 

Dag 592 – 11 mei 2014 – Hurghada (EGY) naar Cairo (EGY) – 470 km

Iets na zeven zaten we aan het uitgebreide ontbijtbuffet en de motors waren alweer bepakt. De weg langs de Rode Zee was erg winderig en regelmatig moesten we in de wind gaan hangen om rechtop te blijven. Wat verder opmerkelijk was is het benzineverbruik. Ze hebben hier octaangehaalte 92 en het lijkt wel over de motor 15% meer verbruikt want de tank is best snel leeg. Ondertussen reden we langs gigantisch grote resorts die veelal nieuw of in aanbouw waren. Volgens mij heeft de revolutie niet veel goed gedaan want het is er heel rustig en er zal wel veel leeg staan. Vanuit de Rode Zee kregen we een tolweg (hoefde niet te betalen) en de tank was weer bijna leeg. Gelukkig lag er nog een oud klein tankstation langs de weg waar we voor 2 euro weer een volle tank hebben. Echt een gelach die prijzen hier! We reden langzaam maar zeker Cairo in en we rijden richting Giza waar de piramiden en de spinx staat. Van een rustige snelweg reden we de volle drukte in waar rijbanen niet gevolgd worden maar iedereen kriskras door elkaar rijdt. We zijn maar op de linkerbaan gaan rijden uit veiligheid. Er waren zelfs voetgangers die levenmoe waren want die staken twee keer een vijfbaans weg over! Eentje werd net niet geraakt door een auto en kwam dus heel goed weg. Langzaam zagen we de piramides verschijnen en na even gezocht te hebben hadden we het Guardian Guesthouse gevonden wat 100 meter voor de Spinx ligt. Vanuit het guesthouse een heel mooi uitzicht en de manager vertelde dat we vanavond vanaf het dak de Sound & Light show konden bekijken (voor niks dus). De kamer kost zestig USD maar ik kreeg de prijs omlaag tot veertig per nacht. Een erg goed guesthouse overigens dus niks van te zeggen. Na het uitpakken zijn we snel weer op de motor gestapt en via wat zijwegen langs de piramiden uitgekomen. We wouden wat foto’s maken maar we stonden inmiddels in het woestijnzand en we kwamen maar langzaam vooruit. De locatie die we zochten konden we niet bereiken met onze te zware motoren en ik heb mijn achterwiel nog een keer ingegraven. We zijn maar omgekeerd naar het guesthouse. Morgen maar eens kijken of we met de motor op het terrein zelf kunnen komen waar verharde gravelwegen en asfaltwegen zijn.

 

Dag 593 – 12 mei 2014 – Cairo (EGY) – 25 km

Tien minuten voor openingstijd stonden we met de motoren voor de ingang van de piramides. Een tourgids kwam al naar ons toe dat we niet naar binnen mochten met de motoren en even later begon ook de politie te gebaren dat het niet was toegestaan. Of dit een spelletje is tussen de touroperators (kamelen- en paarden ritten) is niet duidelijk maar de politie gebaarde dat we de motors achter het hek moesten zetten zodat we niet in weg stonden. We zijn maar meteen voorbij het eerste checkpoint gereden en een paar honderd meter verderop twee entreetickets gekocht. Hier kwam dezelde tourgids weer klagen (hij loopt natuurlijk mogelijk inkomsten mis). We moesten wachten en het leek erop alsof we terug gestuurd gingen worden. We vroegen waarop we moesten wachten en ze zeiden dat er een hond aan kwam. Waarvoor? Voor een controle op mogelijke explosieven in onze bagage. Het duurde mij wat te lang dus ik begon de koffers maar alvast te openen zodat ze zelf konden kijken. Na de controle mochten we gelukkig naar binnen. Eenmaal op het terrein veel foto’s en filmpjes gemaakt alleen werkte het weer niet echt mee want het was behoorlijk bewolkt. De piramides bestaan overigens uit 3 miljoen stenen van 2.500 kilo per stuk! Na twee uur rondgekeken en rondgereden te hebben bij de piramides en de spinx zijn we naar de uitgang gereden. Bij het guesthouse wat spullen op de kamer gelegd en vervolgens de navigatie ingesteld op het BMW service center. Bij het starten van de motor zat er een kleine vertraging in voordat de motor pas liep. Op de locatie waar ik de navigatie op had ingesteld was niks te vinden dus daar maar eens gevraagd. Ik wou terug rijden naar de ring-road maar mijn accu was helemaal leeg. Een kerel met een uitlaat reparatie winkel heeft de accu nagekeken en deze bleek inderdaad helemaal leeg te zijn. Ik ondertussen BMW al gebeld of ze een nieuwe accu konden brengen en ze zouden er met een half uur zijn. Een andere kerel kwam even een praatje maken en had ons later drinken, brood, koekjes en kaasjes gekocht wat er natuurlijk wel in gaat. Na een half uur BMW gebeld maar ze hadden geen nieuwe accu’s op voorraad dus ze waren een oude aan het opladen en nu zouden ze er over twintig minuten zijn. Uiteindelijk duurde het totaal dik anderhalf uur voordat iemand er was. De gebruikte accu erin gezet en nu deed de motor het weer. We zijn achter Haytham aangereden die de wholesale product manager blijkt te zijn bij BMW. Eenmaal bij het service center wat gewoon langs de ring road bleek te liggen heb ik de motor uit gezet. Ik dacht ik start hem weer eens om te kijken of die het nu wel weer start maar hij deed helemaal niks meer. We moesten even wachten op Ahmed (de senior teamleader van de monteurs) en aan hem de klachten door gegeven. De achterband moest vervangen worden en mogelijk ook de binnenband, een tikkend geluid achter moet verholpen worden, de balhoofdlager lijkt slecht aangezien mijn stuur op en neer gaat en natuurlijk het accu probleem. We mochten binnen gaan zitten en hij ging kijken of hij alles vandaag kon oplossen. Het tikkend geluid was zo opgelost want er bleek iets met de ketting te zijn. De ABS sensor die is afgebroken bij de grens tussen Sudan en Ethiopië hadden ze niet op voorraad. De rubbers die onder het tandwiel van het achterwiel zitten moesten ook vervangen worden (twee doormidden gebroken) maar deze hadden ze ook niet op voorraad, het achterwiel hadden ze wel snel vervangen en er ligt nu weer een Metzeler band op. Deze hebben ze via via gevonden want ook deze hebben ze niet op voorraad. De band is uit 2011 maar ziet er nog wel goed uit. De balhoofdlager bleek inderdaad weer erg slecht te zijn maar ze hebben deze ook al niet op voorraad. Verder hadden ze wel een gebruikte accu erin geplaatst en de motor starten nu weer. Echter er zat nog steeds een vertraging in tijdens het starten van de motor. We twijfelde al of we hiermee thuis gaan komen dus hem gevraagd hoe het kan dat al twee accu’s helemaal leeg zijn gelopen en deze die er nu in zit ook op zijn retour lijkt te zijn. Inmiddels eind van de middag en toen bleek de spanningsregelaar stuk te zijn en deze hadden ze niet op voorraad. Het zou een week duren als ze het zouden bestellen waar ik natuurlijk geen zin in heb. Ik vroeg of ze geen gebruikte regelaar hadden liggen maar dit was niet het geval. Buiten zag ik een F800 staan dus gevraagd of het onderdeel daar eruit gehaald kon worden. Na lang twijfelen (omdat ze de klant van die motor dit eigenlijk niet mogen vragen) hebben ze hem toch gebeld maar hij wou niet dat zijn regelaar eruit gehaald zou worden. Ik had dan die van hem gekregen en ik betaal dat een nieuwe voor hem zodat ik niet hoef te wachten. Helaas ook dit plan mislukt. Vervolgens gevraagd of ze het onderdeel uit een showroom model konden halen maar ze wisten niet of de regelaar hetzelfde was van een 2013-1014 model en mijn 2008-2012 model F800. Ik had Chris al gebeld van Jungle Junction en hij wist het ook niet zeker. Ahmed had de nummers al vergeleken en deze bleken gelukkig hetzelfde. Nu moesten ze toestemming gaan vragen bij de directeur of het onderdeel er uberhaupt wel uit gehaald mocht worden. Gelukkig mocht dit dus nu gaan ze morgenvroeg (inmiddels was het al sluitingstijd geweest) de spanningsregelaar vervangen en ik heb meteen gevraagd om een nieuwe accu ergens te kopen. De directeur kwam nog even langs en hem nog even een hand gegeven en Haytham had schijnbaar veel ophef gemaakt vandaag omdat niemand van het service center ons wou komen ophalen toen ik met een lege accu ergens in de stad stond. Hij als manager had zijn spullen dus maar neer gelegd en is ons komen helpen. Dit de directeur ook maar even verteld dat hij gelukkig wel om de klanten / service geeft. Haytham heeft ons vervolgens nog een taxi geregeld zodat we terug konden naar het guesthouse. Bij de KFC snel waet gegeten en vervolgens weinig meer gedaan want het was weer een lange dag vandaag.

 

Dag 594 – 13 mei 2014 – Cairo (EGY) – 38 km

Vanochtend de taxi gepakt naar het Cairo Museum wat in het centrum ligt. Na drie kwartier waren we daar en bij de ingang kijk je wel even op van de beveiliging. Prikkeldraad, betonblokken, ijzeren hekken, politiebusjes en een stuk of tien tanks die paraat staan! Een ticket gekocht en een tourgids sprak ons aan of we een tour wouden. Dit gedaan en naar binnen gelopen maar ik moest terug omdat mijn studentenkaart niet geldig was (2011-2012 kaart nog). Dus nadat ik de volle prijs had betaald konden we naar binnen en onze gids, die uit zijn bek stonk, had er goed de vaart in. Bij de Valley of the Kings hadden we al de graftombe gezien van Tut Ankh Amun gezien en hier in het museum stond de inhoud die ze hebben gevonden in 1922. Beelden, stoelen, inklapbare bedden (3000 jaar oud!), linnen onderbroeken, slippers, juwelen, wapens maar natuurlijk ook de grafkist waar Tut Ankh Amun inlag. Hij is waarschijnlijk gestorven als gevolg van Malaria op 19-jarige leeftijd en hij is gemummificeerd (duurt circa 70 dagen om dit te doen!). Na de mummificatie is hij in een puur gouden ‘’grafbeeld’’ gelegd die weer in een groter beeld is gelegd. Voordat hij hierin gelegd wordt krijgt hij het bekende gouden masker op van kilo’s 24 karaats goud wat ook te zien is in het museum (een van de hoogtepunten). De beelden worden weer in vier houten kisten gelegd die telkens ook weer een maatje groter worden zodat ze in elkaar passen. Na een uur was de tour met alle hoogtepunten voorbij en zijn we naar een overheidswinkel gelopen waar Ben nog een geurtje heeft gekocht. Vervolgens zijn we wat gaan lunchen en hebben we de taxi naar BMW gepakt. Eenmaal daar was de motor al klaar en de motor start gelukkig weer. De rekening betaald en nog een foto gemaakt van Ahmed en Haytham die ons goed geholpen hebben. Vervolgens naar de Honda dealer gereden omdat Ben zijn snelheidskabel niet vast blijft zitten. Hier bleek dat de kabel weer kapot was (in Windhoek ook) en deze moest besteld worden. Bij het starten van mijn motor was weer een vertraging hoorbaar dus Ahmed weer gebeld. BMW lag weer op de weg terug dus rond vijf uur waren we weer daar en eenmaal daar werd het probleem weer steeds erger. Iets trekt de accu langzaam leeg waardoor het starten steeds moeizamer gaat. Ze hebben de motor weer uitgelezen maar hier kwam niks aan het licht. De motor weer daar moeten laten en een monteur heeft mij (Ben met motor erachter) terug gebracht naar het guesthouse. Iets meer dan twintig kilometer is het rijden en de monteur wist een snelle binnendoor route in plaats van over de vijfbaans hoofdweg. Na bijna tweeënhalf uur rijden waren terug! Ben was nog aangehouden en had zijn Egyptische rijbewijs is het hotel laten liggen. De politie wou zijn motor in beslag nemen totdat we zijn rijbewijs hadden laten zien. Kamal gebeld en mijn rijbewijs laten zien dat we wel degelijk eentje hebben. Gelukkig konden we toen toch verder. ’s Avonds nog snel wat eten gehaald en daarna gaan liggen. Kurt, die mijn motor heeft gerepareerd na mijn derde ongeluk, een email gestuurd voor mogelijke oorzaken. Verder ook Chris van Jungle Junction een email gestuurd om zoveel mogelijk opties te hebben.

 

Dag 595 – 14 mei 2014 – Cairo (EGY) – 0 km

Vandaag een rustdag gehad en paar keer met BMW aan de telefoon gehangen. Eerst waren de onderdelen in orde, vervolgens hebben ze de bedrading nagekeken en eind van de middag belde ze om te melden dat de dynamo kapot was en gerepareerd moest worden. Dit bleken ze uiteindelijk niet zelf te kunnen dus het is naar een ander bedrijf gebacht en morgenmiddag zou het dan klaar zijn. Op internet gekeken en het blijkt ook een zwak onderdeel te zijn van de BMW F800GS omdat er te weinig koeling is.

 

Dag 596 – 15 mei 2014 – Cairo (EGY) – 25 km

Vandaag pas om tien uur opgestaan en een filmpje gekeken. Rond half twee wat gaan eten en in het restaurant kwamen we de vier Zuid Afrikanen tegen die we ook de laatste dag in Aswan tegen kwamen. Ze hadden ook wat pech met de motor gehad, kapotte lager. Verder BMW nog even gebeld en ik kon om half zes de motor op komen halen. Stipt om half zes was ik ook daar en toen moesten ze de dynamo nog terugplaatsen en de accu opladen. Iets na half acht was ik weg nadat we de motor meerdere malen hadden gestart om te kijken of er geen vertraging in zat. Gelukkig was dit niet het geval en ik ben dus terug gereden met de motor naar het guesthouse. Op de heenweg stond er een gigantische file die kant uit maar die was gelukkig weg. Wel was er wat langzaamrijdend verkeer vanwege een ongeluk. Bij de KFC een twister gepakt en vervolgens nog een dik uur met Jeroen op skype gezeten. We wouden morgen vroeg vertrekken maar volgens de manager moeten we in konvooi rijden en die vertrekt pas op zijn vroegst om acht uur.

 

Dag 597 – 16 mei 2014 – Cairo (EGY) naar Taba (EGY) – 727 km

Niet heel vroeg maar wel vroeg zaten we op de motor. Ik denk dat we rond half zeven zijn vertrokken. De tijd is in Egypte een uur vooruit gegaan (soort van zomertijd denk ik). De achterband die Ben heeft gebruikt had ik nog wel achterop gebonden om hem later te dumpen langs de weg. Is toch al een vuilnisbelt hier in Egypte langs de weg dus dan help ik maar even mee. Het was wel lekker rijden, tussen de 80 en 100 kmpu over de ringweg in Cairo dat zal je gedurende de middag en avond niet snel lukken! We waren dus snel de stad uit en de weg naar Suez ging ook vlotjes. We kwamen nog wat motorrijders tegen die dezelfde richting op gingen. We gingen door een tunnel onder het Suezkanaal door. Vooraf kregen we diverse checkpoints en de koffers werden geïnspecteerd. Volgens de manager zouden we in konvooi moeten rijden maar we konden gewoon doorrijden. Even verderop lag een afslag richting het Suezkanaal. We wouden een kijkje nemen maar we mochten niet verder dus we zijn maar duur gereden richting Sharm El-Sheik. De weg van Suez naar Taba is afgesloten dus we moeten een heel stuk omrijden! De weg naar Sharm El-Sheik is gelukkig erg goed en het enige oponthoud wat we hebben zijn de checkpoints. Meestal blijft het bij het bekijken van ons paspoort maar soms moeten we de alumium koffers weer open maken voor inspectie. De weg is saai en de temperatuur wordt met het uur warmer. Het is echt een stuk warmer als in Cairo de afgelopen dagen maar gelukkig niet zo warm als in Sudan. In Sharm El-Sheik stoppen we om even wat te eten en we hebben er nu al circa 500 kilometer op zitten. We rijden vanuit hier weer naar het noorden richting Taba waar de grensovergang naar Israel is. De weg slingerd tussen kale rotsachtige bergen door en het laatste stuk is best slecht. Ruw asfalt, veel gaten in de weg en hier en daar zand op de weg. Rond half zes zijn we bij de grensovergang en volgens travelwiki zou de grens tot acht uur open zijn. Het personeel begint ons al te manen dat we moeten opschieten want de grens gaat om zes uur dicht. Bij de doune is kwart voor zes al niemand meer te vinden. Het gebouw zit er vertalen uit en het is er smerig binnen alsof het jaren niet is gebruikt. Nu blijkt er heel veel regen te zijn gevallen waardoor een modderstroom omlaag is gekomen die de hele grensovergang een kleine week geleden heeft bedolven onder een laag van circa 20 centimeter. Het lijkt er op dat we vandaag niet de grens overkomen want het personeel is al de deur uit. We laten weer ons kopie paspoort zien met daarop de stempel van de ambassade van D.R. Congo. We zeggen dat we personeel zijn van de ambassade en het werkt! Ze beginnen te zoeken en te bellen en een voor een komt het personeel opdraven om ons ‘’diplomaten’’ te helpen. De kentekenplaten hebben we weer ingeleverd, ons carnet is gestempeld en even later is ook ons paspoort gestempeld. Het is nu kwart over acht en de grens is dus al dik twee uur dicht. Maar wij zijn officieel uit Egypte nu. Nu willen ze ons ook gaan helpen om Israel in te komen dus een of andere pief wordt gebeld. Deze belt weer de kant van Israel op of die nog even 2,5 uur na sluitingstijd voor ons de poort willen openen. We moeten even wachten maar helaas de Israeliërs werken niet mee. We staan nu met de motoren tussen beide grenzen in en nu wil Egypte onze stempels weer annuleren zodat we terug Egypte inkunnen. Hier hebben we weinig zin in want dan kunnen we morgen weer alles opnieuw doen. Tussen beide grenzen staan twee bankjes buiten waarop we wel kunnen liggen. De temperatuur is aangenaam en het blijft hier toch wel droog. Na wat bellen mogen we hier blijven. Ik ga wat inkopen doen bij een supermarkt maar ik moet mijn paspoort inleveren. Een grens beamtenaar loopt met mij mee en eenmaal weer terug in ‘’niemandland’’ krijg ik mijn paspoort weer netjes terug. Gedurende de avond wat gedronken, gegeten, House M.D. gekeken en de reisverslagen bijgewerkt. Van de beveiliging hebben we netjes twee foamen matrasjes gekregen die we op de bankjes hebben gelegd. Volgens een van de beveiligers zitten er slangen hier maar gezien de modderstroom van een aantal dagen geleden zullen die ook wel gesneuveld zijn. Na elf uur ergens gaan slapen en morgen gaat de poort om negen uur open. We staan in ieder geval vooraan!

 

Vanaf hier verder lezen in het reisverslag 'Israel'

Nieuwste Artikelen

Onze Sponsors

ATAMOTO

KERAM

MDI

Volg ons!

Op Facebook volg je de updates van onze reisverslagen, foto's en video's. 

Op SmugMug worden de mooiste foto's en video's van onderweg geplaatst.

Abonneer je op de RSS Feed van deze site.

Route

Dit is de kaart van hoe we gaan rijden. Klik op de kaart voor een grotere versie en een lijst van alle landen.

mapextendedcolor

Nieuwste Reacties