FOTO'S VAN KENIA OP SMUGMUG KLIK HIER :)

Foto's verschijnen niet meer in verslag vanwege technische storing.

Dag 544 – 24 maart 2014 – Arusha (TAN) naar Nairobi (KEN) – 274 km

Vanochtend al voor half acht was de chauffeur en Emanuel (kerel die ons geholpen heeft met vinden van transport en die ons ook geholpen heeft met het boeken van een goedkope safari) al bij Masai Camp. Met zijn vieren hebben we beide motoren op de achterbak getilt en vervolgens goed vast gezet met touwen. De aluminium koffers en overige bagage past er nog mooi tussen maar de cabine voorin was erg krapjes. Ik zat in het midden tussen de chauffeur en Ben in en ik zat met mijn been tegen de schakelpook aan. Emanuel hebben we wat geld gegeven zodat hij een taxi terug naar huis kan pakken. Onderweg naar de grens moesten we nog een helper oppakken die onderweg achterop gezeten heeft. Gelukkig voor hem was het een goede weg en was het droog. Bij een supermarkt nog twee zakken broodjes gekocht want we hebben nog geen ontbijt gehad. De chauffeur en de helper ook een broodje gegeven en hierna zijn we richting de grens gereden. Tot de grens was het anderhalf uur rijden en het uitzicht was erg mooi. We hebben zelfs de Kilimanjaro is de verte kunnen zien. Bij de grens is de chauffeur gestopt bij de slagboom van de grensovergang naar Kenia. Hier hebben we de motoren afgeladen en heb ik hem betaald. Ik ben vervolgens eerst naar de immigratie en douane van Tanzania gelopen om daar de exit stempels te halen. Op de terugweg was er een groep aan het dansen en even later bleek ook waarom. De president van Kenia komt vandaag naar Arusha. Er staat ook veel beveiliging overal en alle voertuigen die de grens over willen moeten wachten totdat de president voorbij is. Hij zou elk moment komen volgens de beveiliging. Ben is vervolgens ook de stempels gaan halen en ik ben bij onze spullen blijven staan. We hebben weer veel bekijks en een of andere hoge pief van het leger kwam vragen of ik de motors verderop kon verplaatsen want ze stonden te dicht op de weg. Ze stonden achter een muurtje  dus ze hebben er geen last van. Uit veiligheidsoverwegingen moest ik hem verplaatsen maar ik zei dat het niet mogelijk was vanwege problemen. Ik had er gewoon geen zin in om de motors te verplaatsen in hete zon. Toen Ben weer terug was ben ik naar de immigratie en douane van Kenia gelopen om daar het visum te halen en de stempel in het carnet. Er moest in Amerikaanse dollars betaald worden dus ik moest eerst geld gaan wisselen. Ik had voor 120 dollar aan geld bij en de beide visa waren totaal 100 dollar dus net genoeg. We moesten ook de wegenbelasting betalen maar hiervoor hadden we niet genoeg geld. Dit kon gelukkig ook in Nairobi bij het vliegveld of bij het hoofdkantoor gedaan worden. De eerste week is gratis maar de verwachting is dat we net iets langer moeten blijven zodat de motors gerepareerd zijn en de visa’s van Sudan en Ethiopië geregeld zijn. Ben heeft Jungle Junction nog gebeld om te vragen waar de chauffeur bleef. Hij zou rond half tien vertrokken zijn vanuit Nairobi en zou dus ongeveer hier moeten zijn want het was al bijna middag. Uiteindelijk kwam hij pas rond twee uur aanrijden. In de tussentijd hebben we nog wat Somasa’s gegeten en staan wachten totdat de president voorbij zou komen. Rond tien werd de grensovergang gesloten en pas na twee ’s middags kwam de president langs toen we net de motors hadden opgeladen en ergens in een zijstraatje stonden. We hebben hem dus niet gezien. De laadwagen was kleiner maar gelukkig past er wel alles op. De cabine waar we zaten was ook kleiner en nu zat ik niet met mijn been tegen de schakelpook aan maar deze zat nu onder mijn bovenbeen. Telkens als de chauffeur moest schakelen moest ik mijn been optillen. Rond half drie waren we eindelijk weg bij de grens, het was er bloedheet en Ben heeft zich nog goed verbrand daar om de festiviteiten vast te leggen. Onderweg nog even gestopt om te pinnen en wat drinken te kopen en het laatste stuk hebben we een afkorting genomen om de drukte te ontwijken. Probleem was dat de weg erg slecht en ik niet fatsoenlijk kon zitten. Rond zes uur kwamen we aan bij Jungle Junction in Nairobi. De spullen eraf gehaald en de motors laten staan voor morgenvroeg. De prijzen van de kamers zijn best duur dus we hebben ons maar neergezet in de dorm waar toch niemand zit. De dames van de keuken stonden op het punt om al naar huis te gaan en we hadden nog niks gehad en we zitten ergens achteraf waar op korte ofstand niks te vinden is. Na wat aandringen hebben ze ons toch een kom soep, spaghetti bolognese en een toetje klaar gemaakt. Het ouder koppel wat bij Masai camp stond was er ook al. We hadden ze bij de grens ook gezien maar ze waren een stuk eerder weg aangezien wij moesten wachten om onze chauffeur.  Na het eten een lekkere warme douche gehad en we hebben sinds Kaapstad, Zuid Afrika weer snel internet!

Add a comment Add a comment

Lees meer: Kenia

Nieuwste Artikelen

Onze Sponsors

ATAMOTO

KERAM

MDI

Volg ons!

Op Facebook volg je de updates van onze reisverslagen, foto's en video's.

Op SmugMug worden de mooiste foto's en video's van onderweg geplaatst.

Abonneer je op de RSS Feed van deze site.

Route

Dit is de kaart van hoe we gaan rijden. Klik op de kaart voor een grotere versie en een lijst van alle landen.