FOTO'S VAN ANGOLA II & Namibie II VOLGEN NOG :)

Dag 469 – 8 januari 2014 – Kinshasa (DRC) naar M’Banza Congo (ANG) – 341 km

Vanochtend ons laatste omeletje gehad in Kinshasa en rond acht uur zaten we op de motor. We reden vrij vlotjes de stad uit. Het verkeer viel gelukkig mee. Onderweg naar de grens waren er weinig bijzonderheden op de zandweg na waar je de laatte 10 a 12 kilometer overheen moet. Het had geregend gedurende de nacht ofzo en het was echt een modderpad geworden. De motor was zo mooi schoon maar daar komt dus weer snel verandering in. Af en toe reden we door het water maar je kunt niet zien hoe diep het is dus dan zak je plotseling weg in een dieper stuk. Gelukkig ging het allemaal zonder problemen alleen met motor begon weer steeds meer problemen te krijgen. Bij de grens van D.R. Congo waren we zo klaar en we reden het bruggetje over naar de Angolese zijde (zelfde grens als binnenkomst). We moesten door drie paspoortcontroles die op vijftig meter van elkaar liggen, waar dat goed voor is weet ik ook niet. Ik ben vervolgens het gebouw binnengelopen om een transitvisum te vragen. Er zat een vrouwtje in wat geen woord Engels wou spreken en ze zat er ook met een gezicht alsof ze er totaal maar dan ook totaal geen zin in had vandaag. Ik heb Miguel gebeld en de telefoon maar afgegeven. Deze weigerde ze aan te pakken maar gelukkig was er iemand anders die de telefoon wel aan wou nemen. We kregen vervolgens te horen dat ons toeristenvisum niet geldig was. Dit klopt want die hebben we al gebruikt dus we hebben aangegeven dat we van de ambassade in Kinshasa hierheen moesten komen voor een transitvisum (‘’frontiers visa’’ noemen ze het hier). Miguel heeft dit vervolgens tegen de medewerkers gezegd via de telefoon maar toen bleek dat ze hier geen visums verstrekken. Sta je dan bij de grens....Al uit D.R. Congo dus we kunnen niet meer terug aangezien we geen visum hebben en Angola komen we niet in omdat ze geen visum verstrekken hier. Miguel gezegd dat we vast zitten tussen de grens en absoluut geen zin hebben om terug te rijden. Miguel is vervolgens bijna een uur lang gaan bellen met zijn contacten in Angolaom het probleem op te lossen. Hij is vrienden met de gouverneur van de provincie waar we in willen dus Miguel heeft hem gebeld. De gouverneur heeft vervolgens de minister van immigratie gebeld en dik een uur later kregen we te horen dat we een visum zouden krijgen maar we moesten een auto volgen naar M’Banza-Congo. De stad waar we toch naartoe moesten om te overnachten. De snelheid van mijn motor liep heuvel op terug van 100 kmpu naar soms wel 40 kmpu. Dus de auto moest zich af en toe even inhouden maar rond zes uur waren we bij het politiekantoor in M’Banza-Congo. Hier moesten wat formulieren ingevuld worden, pasfoto’s moesten ze hebben, de kosten betaald voor het visum (90 USD per visum) en een vrouw is vervolgens naar de bank gereden om het geld over te maken naar immigratie. Na bijna twee uur kregen we een speciaal visa. We hadden zeven dagen verwacht maar we kregen 15 dagen! Gezien de problemen met met motor wel lekker. We reden naar het hotel waar we afgelopen keer ook zijn verbleven en bij de achteringang reden we de binnenplaats op. Tot onze grote verbazing staan er twee BMW’s geparkeerd uit Engeland. Steve en Tony hebben hun tentje daar staan en zitten aan een fles bier. Met grote verbazing zien hun ook twee motorrijders aankomen waar normaal geen toerist komt! De rest van de avond zitten we bij elkaar. Steve en Tony zijn vier maanden geleden vertrokken en komen van Noorden van Afrika af. Ze volgen de westkust. Tony stopt als hij in Zuid-Afrika is maar Steve gaat naar alle continenten en verwacht er vijf jaar over te doen. Hij denkt dat het $ 100.000 gaat kosten maar het zou mij verbazen als het het daarmee gaat redden. Ze wouden niet naar Luanda rijden maar we hebben ze over gehaald om dit toch te doen. Dan kunnen ze de Amigos ontmoeten en Steve heeft ook wat reparaties nodig. Zijn hendel van de voorrem is doormidden gebroken, zijn rechterspiegel is afgebroken en zijn rechterkoffer is schots en scheef. We hebben ook ons tentje opgezet en hebben 100 USD bespaard op een kamer. Ik geloof dat de eigenaar er niet echt blij mee was maar goed.

Add a comment Add a comment

Lees meer: Angola II & Namibie II

Nieuwste Artikelen

Onze Sponsors

ATAMOTO

KERAM

MDI

Volg ons!

Op Facebook volg je de updates van onze reisverslagen, foto's en video's.

Op SmugMug worden de mooiste foto's en video's van onderweg geplaatst.

Abonneer je op de RSS Feed van deze site.

Route

Dit is de kaart van hoe we gaan rijden. Klik op de kaart voor een grotere versie en een lijst van alle landen.