FOTO'S EUROPA II volgen nog

 

Dag 605 – 24 mei 2014 – Tel Aviv (ISR) naar Athene (GRI) – 0 km

Vanochtend weer lekker simpel ontbijtje gehad op het dekterras. Een paar koppen thee gedronken met een Brit en daarna de hele dag in de woonkamer / keuken gehangen en daar weer de verslagen op Roam Africa bijgewerkt. Verder wat boodschapjes gedaan en vlak voor vertrek nog even snel onder de douche gesprongen. Het is vandaag zaterdag en er gaat schijnbaar geen openbaar vervoer. We hebben dus een taxi moeten boeken die we gelukkig met een Zuid Afrikaanse konden delen. Iets voor half zeven waren we op het vliegveld waar we driekwartier moesten wachten op wat medewerkers die iedereen vragen of ze hun koffer zelf in hebben gepakt want ze zijn bang voor een BOM!!!!! En dan kijken ze hoe je reageert als ze dat zeggen. We hadden bij het inchecken nog gevraagd voor plaatsen bij de nooduitgang zodat we extra beenruimte zouden hebben maar deze waren al vergeven. Voor het boarden nog een flinke burger gegeten en iets na acht zaten we in het vliegveld. Helemaal achterin aan het gangpad waar we een dik half uur later de lucht in gingen. Na lange tijd zetten we iets na elf uur weer voet op Europese bodem. Met wat hulp van een meisje vinden we de bus naar het centrum. De Champions League finale wel gemist. Nog wel gezien dat Atletico vlak voor tijd met 1-0 voor stond maar Real Madrid heeft na verlenging alsnog gewonnen. Vanuit het centrum nog de metro gepakt en toen kwamen we aan bij het Alassia Hotel wat er zeer netjes uit ziet. Voor 20 euro per persoon in het centrum van Griekenland! Rond één uur ’s nachts in slaap gevallen.

 

Dag 606 – 25 mei 2014 – Athene (GRI) – 0 km

Vanochtend na een uitgebreid ontbijtbuffet met de metro naar de Akropolis tempel gegaan. Na de vele tempels in Egypte moet ik zeggen dat het een beetje tegenviel. De tempel staat deels in de steigers en echt veel is er niet meer van over. Reden hiervan is een explosie lang geleden. Ze zijn dus nu wel bezig om de tempel te herstellen maar dat kan nog wel een tientallen jaren gaan duren. Na het bezoek zijn we naar het Akropolis museum gelopen want ernaast ligt. Twee Amerikanen zeiden dat het zeker de moeite waard is maar er stonden weinig bijzonderheden in. Het zijn allemaal beelden en fragmenten van de Akropolis tempel. Ik vond het gebouw van het museum meer indruk maken. Gelegen boven een eeuwenoude ruïne die zichtbaar is als je door de glazen vloer kijkt. We zijn vrij snel door het museum gelopen en hebben wel de film even gekeken die ze tentoon stellen. Hier kreeg je wat uitleg over de tempel en hoe het er vroeger uit zag. Maar vergelijken met het museum in Cairo valt deze toch in het niet. ’s Middags nog een postkaart gekocht en de reisverslagen bijgewerkt. Als avondeten uiteraard gyros, souvlaki, tzatziki gaan eten met een Grieks biertje erbij.

 

Dag 607 – 26 mei 2014 – Athene (GRI) naar Skopje (MAC) – 746 km

Onze motoren waren afgelopen vrijdag al aangekomen en we hadden het cargobedrijf al door gegeven dat we de motors pas na het weekend zouden ophalen. Vanuit het centrum van Athene de bus gepakt naar naar Lavrio, een klein havenstadje ten zuiden van Athene. De rit duurde bijna twee uur terwijl het maar zestig kilometer verderop ligt. Eenmaal bij de Port of Lavrio zagen we de motors al staan op de parkeerplaats. Er was echter niemand te vinden van personeel dus ik ben gaan zoeken maar niemand gevonden. Bij terugkomst bleek het personeel terug in de keet te zitten en kregen we de rekening voor de opslag en de sleutels. Alle spullen weer moeten herpakken zodat alles weer netjes past en vervolgens zijn we iets na elf uur aangereden. Gelukkig was de snelweg goed dus we konden lekker doorrijden. Uiteindelijk hebben we toch nog bijna 750 kilometer gereden en zijn we gestopt in het VIP hotel in het centrum van Skopje, Macedonië. Om Macedonië binnen te komen moesten we wel onze groene kaart laten zien en aangezien ik lang van huis ben heb ik het origineel niet bij. Ik heb de oude laten zien en een uitgeprinten factuur van de betaling van het huidige verzekeringsjaar. Ze wouden perse het origineel zien dus ik kreeg geen medewerking van het personeel. Hierdoor moest ik een lokale verzekering kopen die je maar op één plek kan kopen en voor deze twee weekse verzekering ben je natuurlijk veel geld kwijt, vijftig euro!

 

Dag 608 – 27 mei 2014 – Skopje (MAC) naar Podgorica (MON) –680 km

Vanochtend met een Australiër aan tafel gezeten die nog wat moppen wist te vertellen over de Nederlandse zuinigheid. Vervolgens weer op tijd vertrokken en we zijn de grens van Kosovo gepasseerd wat voor ons een verassing was (de route niet bestudeerd). Hier moesten we allebei een verzekeringskaart kopen van 15 euro per stuk voordat we verder mochten (Kosovo staat niet op de groene kaart). De wegen in Kosovo zijn wel aardig maar er is veelal maar één rijbaan waardoor je niet door kunt tijden. In Pristina (hoofdstad) hebben we de afslag genomen richting Servië. Voordat we bij de grens kwamen heeft Ben de remblokken achter moeten vervangen wat die waren helemaal kaal. Na een drie kwartier konden we weer verder rijden en we reden over een weg door een fantastich mooi heuvellandschap langs een meer. Echt een genot om te rijden. Eenmaal bij de grens van Servië kregen we te horen dat we een bepaalde stempel niet hadden en dat we niet door mochten. Het was ook geen grenspost maar een checkpoint. Gevolg hiervan is dat we circa 200 kilometer hebben moeten omrijden om uiteindelijke op dezelfde weg 20/30 kilometer voorbij de grens weer uit te komen. We reden de grens over naar Montenegro (we hoefden dit keer niet klein stukje via Servië) en de grens lag boven op een berg. Op de weg omlaag ging het olielampje van Ben branden en na het peilen van de olie bleek hij geen olie meer te hebben. Normaal verbruikt de motor bijna niks en nu is het ineens zowat leeg. In de neutraal is hij verder omlaag gegaan en in het dorp onderaan de berg was gelukkig een tankstation met een ruime voorraad aan olie. 1,6 liter olie erbij moeten doen maar we konden gelukkig weer verder. We wouden Kotor vandaag halen maar gezien de omweg en vertragingen de navitagie ingesteld op Podgorica, de hoofdstad van Montenegro. We reden over slingerwegen over de bergen en door een kloof. Echt geweldig mooi! Wellicht de mooiste dag qua landschap en rijden die we hebben gehad. Vlak voor de stad hebben we een hostel gepakt en daar kwamen even later ook twee Duitsers aan op een motor. Met hun wat gegeten (we kregen onder andere een lapje puur vet geserveerd, deze maar laten liggen).

 

Dag 609 – 28 mei 2014 – Podgorica (MON) naar Split (KRO)  – 416 km

Vanochtend zijn we eerst 100 kilometer door gereden naar Kotor (ligt aan een fjord). Een heel mooi oud centrum wat fantastisch mooi is. We waren bijna doorgereden maar gelukkig toch even door het centrum gelopen. De weg naar Kotor was wederom erg mooi en de weg van Kotor naar Dubrovnik in Kroatië was nog mooier! Eigenlijk was het al mooier rijden dan gisteren. Voor de motorrijders dus de tip om de kustroute van Kroatië te rijden en in Montenegro. We hebben de motors even op een ferry moeten zetten om een meer over te steken en even later gingen we de grens over naar Kroatië. Vlak voor Dubrovnik had Ben een lekke band en deze uiteindelijk laten plakken in Dubrovnik. Vanaf de weg hadden we al een gigantisch mooi uitzicht over het centrum en de eilandjes aan de kust. Echt fantastisch mooi dorp met een groot fort waar een oud centrum in ligt met smalle steegjes, restaurantjes en winkeltjes. Tijdens de lunch een pizza gegeten in het centrum en nadat Ben zijn binnenband was vervangen zijn we nog door gereden naar Split in Kroatie. We kwamen een Duits stel tegen die zeiden dat er veel vertraging was vanwege wegwerkzaamheden. Ik zag echter een afslag van de kustroute naar een snelweg. Bijna een compleet lege snelweg die nog niet heel oud is met veel tunnels, bruggetjes etcetera. Rond negen uur kwamen we aan in Split en zijn op tijd gaan slapen.

 

Dag 610 – 29 mei 2014 – Split (KRO) naar München (DUI) – 900 km

Vanochtend was het maar 13 graden toen we vertrokken en geleidelijk liep de temperatuur op naar 20 graden. Vervolgens reden we een tunnel door van een aantal kilometer lang en aan de andere kant van de berg was het weer 13 graden. We wouden naar Italië rijden maar het weer was dusdanig slecht dat het beter was om direct op huis aan te rijden. Via Slovenië en Oostenrijk zijn Duitsland en ingereden en het was bijzonder koud! 13 graden en regen...hier zijn we niet meer aan gewend. Onderweg nog met een vrachtwagen chauffeur staan ouwehoeren die ook in Nepal was geweest. Hij had de vrachtwagen nog bij de pomp staan en na drie kwartier kwam de kassiere toch eens buiten om te vragen of die de rekening even kwam betalen. In München na een lange dag rijden door de kou aangekomen. Hier aan de rand van de stad een familiehotel gevonden waar we nog een bord friet met wienerschnitzels hebben gekregen en ik heb er nog een dikke pot witbier bij gehad. De warme douche was echt zo lekker na zo’n dag! Vandaag de laatste avond / nacht van onze reis maar we waren zo moe dat vrijwel direct in slaap zijn gevallen.

 

Dag 611 – 30 mei 2014 – München (DUI) naar Heibloem (NL)  – 666 km

Dag 611, onze laatste dag van de reis! Om half zeven zaten we aan het ontbijt en kwart op zeven zijn we begonnen aan de laatste 666 kilometer. Vanuit de hotelkamer dacht ik dat het droog was maar toen ik mijn lenzen in had zag ik weer hoe laat het was. Regen...ik denk de eerste 250 kilometer nog door de regen en kou gereden en vervolgens was het 200 kilometer grijs maar wel droog. Het eerste stuk was zo koud dat we regelmatig zijn gestopt om wat koffie of thee te drinken. Ik had al om plastic handschoenen gevraagd voor onder mijn zomerhandschoenen. Door de natte handschoenen en de wind had ik weinig gevoel in mijn vingertoppen. Bij de volgende stop een plastic zag over de handschoenen gedaan en toen was het goed uit te houden. Ik reed met twee shirtjes, motorjas en een regenjas rond en dat was net genoeg. Ben daarentegen had een hemd, shirt, vest, motorjas en twee regenjassen / windstoppers aan. Hij klaagde nog dat het koud was. Na Afrika moeten we weer even wennen aan het weer in Europa. Gelukkig waren de laatste 200 kilometer droog en werd het weer zonnig. Rond half vier reden we de grens over van Duitsland naar Nederland bij Roermond. In Roermond even kort gestopt om de GoPro camera aan te zetten. Onderweg nog wat filmpjes gemaakt en in Heythuysen de tank nog even gevuld. Iets na vier uur reden we Heibloem binnen en in de verte zagen we onze ouders, broertje, overbuurvrouw en een dorpsgenoot al staan. De slingers en ballonnen hingen al aan de muur en we hadden een warm ontvangst. Een tijd op de oprit gestaan maar al gauw naar boven gelopen om een vest te pakken. Gedurende de avond een friet speciaal gehad en gedurende de avond zat het huis vol met familie en vrienden. Na een lange dag was het toch weer heel erg lekker om thuis te zijn en iedereen weer te spreken! Overmorgen staat het feest gepland want we zijn twee dagen eerder thuis dan gepland! Voor het eerst dat we eerder zijn dan gepland na vele vertragingen.

 

Add a comment Add a comment

Nieuwste Artikelen

Onze Sponsors

ATAMOTO

KERAM

MDI

Volg ons!

Op Facebook volg je de updates van onze reisverslagen, foto's en video's. 

Op SmugMug worden de mooiste foto's en video's van onderweg geplaatst.

Abonneer je op de RSS Feed van deze site.

Route

Dit is de kaart van hoe we gaan rijden. Klik op de kaart voor een grotere versie en een lijst van alle landen.

mapextendedcolor

Nieuwste Reacties