FOTO'S israel KLIK HIER

Dag 598 – 17 mei 2014 – Taba (EGY) naar Dode Zee (ISR) – 269 km

Vannacht ondanks af en toe een mug vrij goed geslapen op het houten bankje in de buitenlucht. Aangezien de grens van Israel pas om 9 uur Egyptische tijd en 10 uur Israelische tijd open gaat moeten we nog even wachten buiten. Op het bankje een aflevering van House M.D. gekeken en rond 10 uur (Israelische tijd) kregen we onze paspoorten terug en stonden we met de motoren al bij de poort. Even later werden de poorten open gedaan en ze hadden ons gisteren nog verwacht maar we waren schijnbaar een kwartier te laat. Iedereen kende ons wel want schijnbaar hadden ze ons gedurende de nacht al op de bewakingscamera’s gezien. We moesten direct de motors parkeren en alles uit de koffers halen. Dit moesten we in plastic boxen doen en eenmaal binnen werd alles door een scanner gehaald. De motor moest in een ruimte geparkeerd worden waar ook de motor gescand en geïnspecteerd zal worden. Na de inspectie van de bagage konden we door voor de paspoortcontrole en omdat ik een visa van Iran en Sudan in mijn paspoort heb staan moest ik verderop op een bankje gaan zitten wachten voor verdere ondervraging. Eenmaal in de ondervragingsruimte werd gezegd dat het een standaard procedure is en ze moesten weten waar ik gewerkt had, mijn emailadres, mijn telefoonnummer, in welke landen in ben geweest en die moest ik opnoemen in logische volgorde. Verder wat vragen of de periode waarin ik bepaalde landen heb bezocht wat vervolgens met de stempels in het paspoort werd nagekeken. Ze had genoeg informatie en ik kon weer op het bankje gaan zitten waarop Ben even wat vragen moest beantwoorden maar hij was zo klaar. We moesten nu wachten totdat degene die ons ondervraagd had autorisatie kreeg van haar manager ofzo. Ik denk dat we een klein uur moesten wachten dus in de tussentijd kon Ben al wat papierwerk doen en even later mochten we gelukkig ook al de bagage weer terug in de koffers stoppen. Ze vroeg of ze de stempel van Israel in het paspoort mocht zetten of dat we het op een apart blaadje wouden hebben. Een stempel van Israel in je paspoort zorgt ervoor dat je in bepaalde landen (zoals Iran en Pakistan) geen toegang krijgt. Gezien we daar niet meer heen hoeven hebben we de stempel in het paspoort laten zetten. Vervolgens moesten we naar de douane rijden en hier moesten we een verzekerings afsluiten voordat we de weg op mochten. We hebben beide de groene kaart die ook geldig is voor Israel echter die van mij is verlopen. Ben zijn papieren werden in orde gemaakt en ik ben aan de overkant een verzekering gaan afsluiten voor één dag omdat we meteen naar Jordanië wouden rijden. Probleem was echter dat hun systeem niet functioneerde en na veel telefoontjes en wachten (bijna anderhalf uur) kreeg ik te horen dat de verzekering van de motor voor een dag mij 67 USD gaat kosten. Wat een ongelooflijke afzetterij hier dus ik meteen terug gelopen en geprobeerd om Bob te bereiken zodat hij vanuiot thuis de geldige groene kaart kon sturen per email. Vervolgens in mijn inbox gezocht naar het betalingsbewijs van mijn verzekering en deze ook gevonden. Mijn oude groene kaart in combinatie met het betalingsbewijs was gelukkig voldoende om verder te mogen. Dus de verzekering van 67 dollar heb ik niet hoeven betalen. Inmiddels was het drie uur geweest en we hadden honger. In Eilat zijn we in een winkelcentrum wat gaan eten en de prijzen zijn erg hoog hier (vergelijkbaar met Nederland). Na de lunch zijn we niet naar Jordanië gereden maar richting de Dode Zee in Israel. We moeten de motors nog in Haifa op een containerschip zetten en aangezien de grensovergang erg lang duurde is de tijd erg beperkt. Israel is weer modern, de wegen zijn goed, de benzine is duur en verkeersregels worden weer gevolgd. De weg naar de Dode Zee is best saai en in het zuiden van de Dode Zee ligt een gebied met verschillende hotels. We wouden een nacht doorbrengen hier en we reden naar een hotel dat het goedkoopste eruit zag. Ik liep naar binnen en vroeg wat de prijs was. 300 zei de kerel van de receptie. Ik kijk op het bord aan de muur waarop de koers staat en 300 Shekels is circa 60 euro. Ik had echter geen zin om te rekenen en vroeg hem de prijs is dollars. Zijn reactie: ‘’300 is al in dollars’’ dus geen 60 euro maar 220 euro per nacht. Ik vroeg of er hotels waren voor 40-50 euro maar dit was niet het geval. Hij zei dat twintig minuten richting het noorden wellicht een guesthouse was voor 60 euro per nacht. Wij door gereden en eenmaal daar naar binnen gelopen. 240 dollar per kamer (blijkbaar is het hoogseizoen en een of ander weekend waarin iedereen erop uit trekt). Nu kregen we de tip om aan de Dode Zee op een camping te gaan staan waar je niks hoeft te betalen. De Dode Zee ligt overigens 417,5 meter onder zeeniveau! Laagste punt ter wereld waar je kunt komen (zonder dus onder water te gaan). We hebben ons tentje daar op gezet en een lekkere hotdog gegeten bij een winkeltje dat 24 uur per dag open is.

Dag 599 – 18 mei 2014 – Dode Zee (ISR) naar Haifa (ISR) – 234 km

Om zeven uur lagen we al in de Dode Zee te drijven (door het zoutgehalte van 33% blijf je als mens drijven op het water hier). Ben kreeg meteen water in zijn ogen en met het zoutgehalte hier is dat geen pretje. Ik ging eens de schoolslag proberen maar dit is niet mogelijk omdat je benen boven het water uitsteken. Na even in het water gelegen te hebben zijn we gaan douchen en de motor weer opgestapt. We zijn eerst naar Jerusalem gereden en daar wouden we een hostel pakken. We reden naar de YMCA vlakbij de ‘’old city’’ (oude stad) maar het was 200 dollar per nacht. De hostels lagen in de oude stad waar we niet met de motor in mogen. We zijn maar door gereden naar Haifa waar we de motors op de boot moeten zetten (boot vertrekt overmorgen). Na het inchecken bij Port Inn guesthouse wat er erg netjes uit ziet zijn we naar Rosenfeld shipping gelopen wat vlakbij ligt. Hier het papierwerk al gedaan en we konden de motors morgenvroeg al op een parkeerplaats in de haven zetten. De rekening alvast betaald voor de motors en de laatste dollars die we nog hadden op gemaakt. Gedurende de avond met Jan (een Belg die vlakbij Maastricht woont) wat gaan eten bij een pizzaria. Op de kamer lagen ook veel Duitsers die meedoen aan een rally (Duitsland naar Jordanië). Er doen schijnbaar 111 teams mee van elk 3 auto’s waarin weer 2 personen elk zitten. Haifa loopt vandaag dus helemaal vol met Duitsers en veel zullen in erg dure hotels moeten slapen. Verder de vlucht geboekt naar Athene. Zaterdag 24 mei vliegen we voor iets meer dan 100 euro per persoon naar Athene in Griekenland. Nog een kleine twee weken en dan zijn we terug in Nederland!

Dag 600 – 19 mei 2014 – Haifa (ISR) naar Jerusalem (ISR) – 159 km

We hadden de kamer geboekt voor twee nachten maar aangezien we vanmiddag al naar Jerusalem konden had ik gevraagd of we het geld voor een nacht terug konden krijgen. Dit ging niet maar we konden het geld wel als krediet gebruiken voor ontbijt, de was en drank. Hierdoor hadden we gisteren al de was laten doen en sinds lange tijd heeft het weer eens in een wasmachine gezeten! Verder zaten we ook hierdoor aan het ontbijtbuffet wat erg goed was. Ik heb een boterham met tonijn gehad, een kom yoghurt met cornflakes en een warme chocolademelk. Na het ontbijt zijn we naar Rosenfeld shipping gereden waar ik eerst verschillende fouten in het papierwerk heb laten halen. Hierna zijn we met een agent van het bedrijf naar de haven gereden van Haifa waar we het papierwerk hebben afgerond en ik moest de belasting nog betalen van circa 55 euro per motor. De motors staan nu op een gesloten parkeerplaats tussen veel dure auto’s te wachten totdat het de boot op kan. Morgen zullen ze de motor het containerschip in duwen (of rijden). We moesten de steutel achterlaten dus ik denk dat iemand de motor erin rijdt. De agent heeft ons vervolgens weer terug gebracht met de auto naar hun kantoor. Daar nog even gemeld dat we de 26e pas de motor gaan ophalen. Dit was geen probleem maar dan moesten we wel opslagkosten betalen in Griekenland. De vlucht hadden we pas op zaterdag geboekt zodat we meer tijd hadden in Israel om het een en ander te bezichtigen. Het plan was ook om nog naar Petra te gaan in Jordanië maar dit blijkt best prijzig en we hebben besloten om de tijd en het geld in Israel te besteden. Kunnen we het lekker rustig aan doen. Tegenover het kantoor ligt het treinstation waar we de trein naar Tel Aviv hebben gepakt. Na een uur in de trein gezeten te hebben moesten we de bus pakken naar Jerusalem en die hield er vlak voor Jerusalem mee op. Gelukkig was er tien minuten later een andere bus waarmee we verder konden. In Jerusalem even wat gegeten en toen de tram gepakt naar het Jerusalem hostel. De winkeliers die nog geen 100 meter verderop bleken te zitten wisten het hostel niet te liggen. Uiteindelijk zag ik het liggen en hebben we de spullen op de kamer (dorm) gelegd. Acht personen liggen er op de kamer en de bedjes zijn klein maar goed. We zijn naar de oude stad gelopen om de Western Wall (De westerse muur of ook wel bekend als de klaagmuur) te bekijken. Wel mooi om te zien en de oude stad wat omringd is door hoge muren is erg mooi. Veel winkeltjes en smalle straatjes waar geen auto’s kunnen komen. Na een tijd rond gelopen te hebben zijn we terug naar het hostel gelopen maar eerst nog wat boodschappen gedaan zodat we ook wat te eten hebben. Speciaal voor de Russen hebben ze hier 1 liter blikken bier, nooit eerder gezien. Op de kamer even een aflevering van House M.D. gekeken en muziek geluisterd. Nog een uur in slaap gevallen en uiteindelijk om elf uur nadat ik nog even in de lobby op internet heb gezeten weer gaan slapen.

Dag 601 – 20 mei 2014 – Jerusalem (ISR) – 0 km

Vanochtend wederom naar de klaagmuur gelopen maar dit keer voor een ondergrondse tunnel tour die erg interessant was. De tunnel loopt onder woningen door langs de muur. Ze hebben tijdens de bouw stenen gebruikt ter grote van een tourbus! En dat dus dik 2000 jaar geleden. We kwamen aan de praat met een echtpaar uit Salt Lake City, Verenigde Staten. Hij heet Gordon en de vrouw zijn naam weet ik niet meer. Met hun zijn we nog een tijd door de stad gelopen en vervolgens hebben ze ons getrakteerd om lunch. Ze wouden vooraf nog wel even bidden dus netjes even gewacht totdat ze klaar was. Een broodje avecado en een bak koffie gehad en die smaakte prima. Wij wouden naar het Holocaust museum gaan en hun wouden wel mee met ons dus hebben we samen de tram gepakt. Het museum was erg mooi maar eigenlijk weinig nieuws geleerd aangezien ik het meeste al wist van school of de vele films hierover. Meest indrukwekkende vond ik nog de archiefruimte waarin meer dan 6000 mappen staan waarin de informatie over alle Joden in de Holocaust is bewaard. Totaal dik drie uur bij het museum geweest en vervolgens weer de tram terug naar het hostel gepakt. Onderweg waren de Amerikanen aan het vertellen dat ze nooit koffie, thee en alcohol drinken. Verder ook geen sigaretten enzo. Alcohol en sigaretten kan ik nog inkomen maar koffie en thee kan toch weinig kwijt. Halverwege stopte de tram en kregen we te horen dat er bij een andere halte een achtergelaten tas was gevonden. Deze tas moest eerst geïnspecteerd worden voordat we verder konden (10 minuten vertraging gehad). Na nog wat boodschappen gedaan te hebben weer op bed gaan liggen en een pot yoghurt gegeten die niet lekker viel. De avond rustig wat afleveringen van House M.D. gekeken en wat op internet gezeten.

Dag 602 – 21 mei 2014 – Jerusalem (ISR) – 0 km

Vanochtend naar de kerk geweest waar ze Jezus hebben begraven (en waar hij na drie dagen weer pleiten was). We zijn dit keer in de rij gaan staan maar vanaf 9 uur ging de deur pas open. Totaal bijna een uur staan wachten en er mochten weer geen foto’s gemaakt worden wat ik toch maar weer gedaan heb. Je komt eerst in een tempel en daarna moet je door een kleine toegang naar de grafkamer waar hij begraven gelegen zou hebben. Veel viel er niet te zien en de toeristen waarmee ik binnen stond waren druk bezig met bidden. Na dit bezoek zijn we naar de klaagmuur gelopen waar we nog een tour wouden doen maar na het horen wat het precies was hebben we het toch maar achterwege gelaten. Als tip hadden we gekregen om in de ‘’City of David’’ een tunnel door te lopen. Bij de entree stond een bord tot hoe hoog je door het water moet lopen en dat was mij net wat te hoog (70 cm diep). We zijn maar weer terug gelopen en dat gaat best een eindje omhoog. We zijn een broodje gaan eten bij het stadshuis en in een winkeltje verderop hebben we nog de vlag van Israel gevonden in stickervorm. De hoogtepunten van deze mooie stad hebben we wel gezien nu dus ik ben koffie gaan drinken op het terras (meer dan 4 euro voor een bakkie!). In het hostel weer een serie gekeken, even geweest douchen en de reisverslagen weer bijgewerkt. Rond etenstijd kwam ik de Amerikanen van gisteren weer tegen (Gorden en Gislaine uit Utah) en even de dag met hun doorgenomen. Gordon wou mij wat persoonlijks vertellen en ik moest aan Ben doorgeven dat God bestaat en toen begon hij te janken. Na een broodje kebab nog een serie gekeken en nog op internet gezeten.

Dag 603 – 22 mei 2014 – Jerusalem (ISR) naar Tel Aviv (ISR) – 70 km

Vanochtend vroeg de bus gepakt naar Tel Aviv en eenmaal daar op het station moesten we nog een bus pakken. Op het kaartje van het hostel stond dat we op de vierde verdieping bus 46 moesten nemen. Dit bleek echter een oud businesskaartje te zijn want we moesten op verdieping zeven bus 41 nemen. Niet ver van de Klokkentoren zijn we uitgestapt en vanuit hier was het nog maar een klein stukje lopen. In het Old Jaffa hostel hebben we onze spullen op de 10 persoons dorm gezet en ben ik een simkaartje gaan kopen buiten. De rest van de dag eigenlijk rustig aan gedaan.

Dag 604 – 23 mei 2014 – Tel Aviv (ISR) – 0 km

Na een onrustige nacht, 75 jarige Amerikaan ongeveer lag flink te ruften en deze man lag bovenop een stapelbed. Nu zijn er vijf stapelbedden en maar één trapje. Nu lag hij er al vroeg in dus het trapje was bij zijn stapelbed weg gehaald. Gedurende de nacht moest hij twee keer op maar hij kon er dus niet uit. Na twintig minuten zuchten boven op bed is hij toch maar omlaag gesprongen wat volgens mij niet helemaal lekker ging. Verder kwam er nog een Duitser terug van een bruiloft midden in de nacht. Met een slaperig hoofd gaan ontbijten op het dakterras waar je wel een mooi uitzicht hebt. Om tien uur stonden we bij de klokkentoren voor de gratis stadstour (er wordt wel verwacht dat je fooi geeft). Tijdens de stadstour de kerktoren, wat oude gebouwen, een kerk, steegjes en monumenten bekeken. Met een koppel zijn we wat gaan eten en ik heb mij nog flink moeten haasten want ik had een afspraak staan bij de kapper. Eenmaal daar bleek dat ze vertraging hadden en was ik pas een uur later aan de beurt. Gedurende de middag met een groep uit Singapore op het dekterras gezeten en een bak koffie gedronken. Verder de reisverslagen bijgewerkt en weer eens wat foto’s online gezet.

Vanaf hier verder lezen in het reisverslag ''Europa II''

Add a comment Add a comment

Nieuwste Artikelen

Onze Sponsors

ATAMOTO

KERAM

MDI

Volg ons!

Op Facebook volg je de updates van onze reisverslagen, foto's en video's.

Op SmugMug worden de mooiste foto's en video's van onderweg geplaatst.

Abonneer je op de RSS Feed van deze site.

Route

Dit is de kaart van hoe we gaan rijden. Klik op de kaart voor een grotere versie en een lijst van alle landen.