We hebben beide jarenlang op een Honda Varadero (1000cc) motor rond gereden. Een zeer degelijke motor voor in Europa echter voor de offroad wegen is de Varadero niet een ideale motor. Gezien zijn gewicht van 264kg en de hoeveelheid bagage die er nog bij komt hebben wij gekozen voor een lichtere motor. Mochten we een keer omvallen dan is het rechtop zetten ook weer iets gemakkelijker.

Motor Johan – BMW F800GS
Als BMW fan heb ik gekozen om de BMW F800GS uit 2008 te kopen. Ik heb niet echt getwijfeld welke motor ik wou kopen dus na wat zoekwerk heb ik op marktplaats een motor gevonden en deze heb ik dezelfde week nog gekocht. De BWM is een goede motor voor offroad wegen en tevens een stuk lichter dan de Honda Varadero. De BMW weegt 207kg en is daarmee 57kg lichter dan de Varadero. De motor betreft een tweecylinder 800cc en heeft dus ruim voldoende vermogen voor het zware werk. Het gewicht van de motor zit verder onderin dan bij de Varadero waardoor hij erg handelbaar is. Wel zijn er een aantal (kleine) minpunten namelijk: de inhoud van de tank is slechts 16 liter, eventuele electronica problemen zijn moeilijker op te lossen in arme landen, onderdelen die vervangen moeten worden zijn duurder in de aanschaf. Pluspunten: Uiterlijk van de motor, vermogen, wendbaarheid en gezien bouwjaar technisch goed in orde.

Bij Aro koffers heb ik een aluminium kofferset besteld. Deze zijn een stuk goedkoper dan de originele BMW of andere bekende koffermerken. Gezien de kans op beschadiging 100% is heeft het dus geen zin om dure koffers aan te schaffen. De koffers zijn van aluminium en met popnagels zijn ze aan elkaar vast gemaakt waardoor ze weer vrij eenvoudig recht te timmeren zijn (mocht het nodig zijn). De bevestigingsbeugels zijn nog wel ingekort aangezien de zijkoffer erg ver van de uitlaat stond. Hierdoor is de motor tevens ietsje smaller. Verder zijn de zijkoffers nog op een extra plek vastgezet door middel van een extra beugeltje vast te maken aan de handvaten achter. Op de achterkant van de zijkoffers heb ik twee houders voor jerrycans laten bevestigen. Hierdoor kan ik totaal 4 liter extra benzine meenemen waardoor beide motoren totaal 20 liter hebben. Twee koffers zijn van binnen nog bekleed met foam zodat de meeste trillingen worden opgevangen. Zeker een aanrader voor het vervoer van elektronica zoals een laptop. Nadeel van de zijkoffers is dat de sloten erg eenvoudig zijn en dus gemakkelijk open te breken zijn. De sluiting van de topkoffer zit wel binnen in de koffer maar deze koffer is er weer niet gemakkelijk af te halen. Na wat aanpassingen is deze nu wel met vier vlindermoeren los te draaien.

Ter bescherming van de motor is er een keienvanger en een valbeugel op gemonteerd om dure reparaties zoveel mogelijk te voorkomen. De keienvanger is origineel van BMW en de valbeugel is van het merk Givi. Als laatste zijn beide motoren voorzien van een Garmin navigatiesysteem. 

Motor Ben – Honda XRV750 (Africa Twin)
Ben heeft gekozen voor de voorganger van de Varadero nameliijk de Africa Twin uit 2002. Dit was tevens een van de laatste jaren dat dit type werd gemaakt. Wellicht de beste motor die je kunt kiezen voor een wereldreis als je een beperkt budget hebt. De Africa Twin is een erg degelijke motor die in tegenstelling tot de BMW eenvoudiger is in het onderhoud en ook de kosten per onderdeel liggen een stukje lager. De Africa Twin is ook een tweecylinder  en heeft een inhoud van 750cc. De motor weegt 219 kg en is maar 12 kg zwaarder dan de BMW. Minpunten: Benzinepomp en spanningsregelaar gaan regelmatig stuk maar dit kan preventief door betere onderdelen vervangen worden. Verder technisch minder dan de BMW. Pluspunten: grote tankinhoud (20 liter), onderdelen relatief goedkoop, erg degelijke motor en bewezen betrouwbaarheid.  

De aluminium zijkoffers zijn nagemaakt (zelf platen op maat maken en laten lassen). De rubbere strips, bevestigingsbeugels, sloten etc zijn wel via Aro koffers besteld. De topkoffer van Givi zat nog bij de aankoop enkel de sleutel zat er niet meer bij. Na het bestellen van een nieuw slot is de topkoffer ook weer klaar voor gebruik. Als extra’s is er ook een keienvanger en een valbeugel op de motor gemonteerd.

Nieuwste Artikelen

Onze Sponsors

ATAMOTO

KERAM

MDI

Volg ons!

Op Facebook volg je de updates van onze reisverslagen, foto's en video's. 

Op SmugMug worden de mooiste foto's en video's van onderweg geplaatst.

Abonneer je op de RSS Feed van deze site.

Route

Dit is de kaart van hoe we gaan rijden. Klik op de kaart voor een grotere versie en een lijst van alle landen.

mapextendedcolor

Nieuwste Reacties