Visa
Voor het eerste gedeelte van de route: Nederland t/m Indonesië, moeten wij de volgende visa’s vooraf regelen: Iran, Pakistan, India en Myanmar (Birma). In Juli 2012 zijn wij voor het eerst naar de ambassade geweest van Pakistan. Na 2,5 uur rijden bleek dat we niet alle benodigde documenten hadden. Op de website van de ambassade stonden niet alle documenten aangegeven waardoor we dus voor niks naar Den Haag waren gereden. In Juli, augustus en september de benodigde documenten geregeld en per aanvraag alle documenten gekopieerd.

Begin september wederom naar de ambassade van Pakistan geweest. Nu hadden we wel alle documenten in orde echter degene die de stempel moest zetten was niet aanwezig. We konden begin van de middag terug komen maar wederom was de betreffende persoon niet aanwezig. Ze zouden onze aanvraag op de ambassade houden en ons een telefoontje geven wanneer deze afgehaald konden worden. Aangezien we een dag later nog naar de ambassade van Iran en India wouden gaan hadden we ons paspoort toch nodig. Deze dus maar weer terug gevraagd maar bij het horen van de landen Iran en India moesten we ineens ook de visa van zowel Iran en India tonen voordat we die van Pakistan zouden krijgen. Wederom 2,5 uur heen en 2,5 uur terug naar Den Haag voor niks. Een dag later zijn we naar de ambassade van India geweest. Na wat pasfoto’s maken en aanvullende documenten te hebben aangevuld waren we klaar. Een week voor vertrek konden we ons visum 's middags ophalen dus naar Den Haag, ambassade binnen, paspoort oppakken en weer terug naar Den Haag. De volgende dag 's ochtends weer de auto maar nu voor de derde keer richting de ambassade van Pakistan. Eenmaal aangekomen om 11 uur bleek de ruimte al helemaal vol zitten. Het zag er wederom niet echt positief uit. We hadden de aanvraagformulieren nog daar liggen dus we hoefde enkel ons paspoort af te geven en te betalen. Rond twee uur was de ruimte weer bijna leeg en wij waren nog steeds in afwachting van ons visum. We moesten wachten maar ofo we het visum zouden meekrijgen was nog onduidelijk. Nadat iedereen eerst te horen kreeg dat ze het visum pas over 3 werkdagen konden ophalen kregen wij wel ons visum mee. Dat was eindelijk eens een meevaller. De ambassade van Iran was pas 's middags open waardoor we dus meteen door konden naar Scheveningen. Eenmaal aangekomen bij de ambassade, waar overigens een politiepost voor de deur staat, konden we ons aanvraagformulieren wederom inleveren. Nadat we hem hadden uitgelegd dat dit ons laatste visum was dat we nodig hadden voor vertrek bood hij meteen aan om er een spoedaanvraag van te maken zodat we een paar uur later ons paspoort inclusief visum weer mee mochten nemen. In de tussentijd even naar het strand geweest waar weinig te doen was gezien het weer. Iets voor vier weer terug naar de ambassade van Iran en daar kregen we ons visum mee. Eindelijk hadden we alles dus laatste keer op en neer naar Den Haag geweest. Eenmaal bij de auto bleek dat we een parkeerboete hadden gekregen en ja inderdaad we stonden net op dat stukje van 20 meter waar je niet mocht parkeren. Kosten 85 euro.

Voor de benodigde documenten dus goed de site van de ambassade bekijken. Verder de tip om even te bellen en te vragen of er nog andere documenten nodig zijn naast die al op de website staan (wellicht handig om even uit te leggen wat je wilt gaan doen).

Specifieke documenten die niet op de website stonden van de ambassade van Pakistan die wij wel nodig hadden voor de aanvraag: Letter of Invition (via Lost Horizons Treks and Tours geregeld), kopie van het Carnet de Passages, bewijs van inschrijving van de onderwijsinstelling en een werkgeversverklaring (ook al werk je er niet meer dan heb je deze toch nodig). Ben je zelf werkgever / zelfstandige dan dien je een uittreksel van de kamer van koophandel mee te nemen.

Voor India hadden wij weinig bijzonderheden nodig. Enkel een kopie van je banksaldo. het is verstandig om je laatste bankafschrift te gebruiken (en bij gebruik van een internetrekening een officieel document bij de bank op vragen). Bij de SNS staat bijvoorbeeld niet de naam van de rekeningnummerhouder genoemd. Dit hebben we opgelost door een printje van de rekening te maken (dus zonder naam), dit document bij de SNS laten stempelen en hierna de betaalpas (waar de naam wel opstaat) erbij gedaan als kopie. Op deze manier kunnen ze dus zien dat het betreffende rekeningnummer zoals uitgeprint via internetbankieren bij de juiste persoon hoort.

Bij de ambassade van Iran heb je een uitnodiging (approval code) nodig. Deze kun je aanvragen via iranianvisa.com. Veel berichten gelezen van mensen die hier problemen mee hebben gehad echter wij hebben de code netjes de volgende dag ontvangen per mail. Betaling dien je overigens via Paypall of iets dergelijks te regelen als gevolg van de situatie tussen Iran en de Verenigde Staten.

Verder de tip om op tijd te beginnen met aanvragen. Wij wouden eigenlijk halverwege september 2012 vertrekken maar dit is door het (te) laat aanvragen van de visa’s met 10 dagen uitgesteld. 

Carnet de Passages
De Carnet de Passages in een soort paspoort maar dan voor je voertuig (in ons geval de motor). Bij veel landen moet je bij de grensovergang dit document laten stempelen en als je het land weer uitgaat idem. Dit als bewijs dat je het voertuig weer hebt meegenomen en deze dus niet hebt verkocht (hierdoor zou het betreffende land dus belasting mislopen). Het Carnet de Passages wordt niet meer door de ANWB uitgegeven maar door de ADAC. Aangezien ons route door landen als Iran, Pakistan en India loopt ben je verplicht om de hoogste garantie af te geven. Bij een voertuig met een marktwaarde tot € 15.000,- dien je € 3.000 per motor als garantie af te geven. Als je het geld kunt missen kun je het gewoon overmaken naar het ADAC. Bij het retour sturen van het Carnet krijg je dit bedrag weer terug. Mocht je het geld niet kunnen missen dan kun je ook een bankgarantie afgeven bij het ADAC. In het aanvraagformulier staat alles netjes uitgelegd. 

Overige documenten
Via de ANWB hebben wij een internationaal rijbewijs aangevraagd. Deze is een jaar geldig vanaf het moment dat deze wordt aangevraagd dus deze zullen wij moeten verlengen. Verder kregen we de tip van het ANWB op de Europa XL service af te sluiten. Anders dan de naam doet vermoeden is dit pakket werelddekkend. Je kunt hier bijvoorbeeld via de ANWB alarmcentrale onderdelen gratis laten opsturen mocht je in een land staan waar ze de benodigde onderdelen niet hebben. Kosten waren maar € 25 voor 16 maanden (kregen 4 maanden gratis).

Verder hebben we bij de gemeente een Engelstalig uittreksel van de GBA laten uitprinten en een verklaring van goed gedrag aangevraagd. Wellicht onnodig maar wie weet komt het nog van pas. Verder de tip om alle documenten in te scannen en in je mailbox zetten zodat je altijd iets achter de hand hebt mocht je wat kwijtraken.

Nieuwste Artikelen

Onze Sponsors

ATAMOTO

KERAM

MDI

Volg ons!

Op Facebook volg je de updates van onze reisverslagen, foto's en video's. 

Op SmugMug worden de mooiste foto's en video's van onderweg geplaatst.

Abonneer je op de RSS Feed van deze site.

Route

Dit is de kaart van hoe we gaan rijden. Klik op de kaart voor een grotere versie en een lijst van alle landen.

mapextendedcolor

Nieuwste Reacties